keskiviikko 17. toukokuuta 2017

FINNAIRIN LENTOEMÄNTÄKURSSISTA

Kuusi viikkoa kestänyt lentoemäntäkurssini alkaa viimeinkin vedellä viimeisiään. Vaikka ulkopuolisen korviin tuo aika saattaa kuulostaa suhteellisen lyhyeltä, on meihin sen aikana tungettu niin järkyttävä määrä tietoa, että aivojemme kapasiteetti on ylitetty jo aikapäiviä sitten. Meidän kurssimme kouluttajat ansaitsevatkin todella ison suikannoston, sillä kahdenkymmenenneljän erittäin hitaalla käyvän oppilaan kouluttaminen on varmasti vaatinut extreme-tason kärsivällisyyttä sekä kilometrikaupalla rautalankaa!


Monelle saattaisikin tulla yllätyksenä miten paljon opiskelua kurssi vaatii. Sosiaaliselle elämälle on siis saanut heittää suosiolla hyvästit, sillä viime viikkoina vapaa-aikani on koostunut lähinnä vain pänttäämisestä. Turva-asioiden tunteminen "noin suunnilleen" ei siis todellakaan riitä, vaan ne on osattava ulkoa - muuten taivaalle ei ole mitään asiaa. Monet asiakkaat olettavat matkustamohenkilökunnan olevan koneessa ainoastaan tarjoilemassa, mutta todellisuus on kuitenkin kaikkea muuta. Vaikka asiakkaiden viihtyvyys lennolla on myös äärimmäisen tärkeä asia, me olemme koneessa ensisijaisesti vastaamassa matkustajien turvallisuudesta. Koulutus käsittää siis myös erilaisia pelastautumisharjoituksia, jotka suoritetaan sekä vedessä että metsässä. Mahdollisen lento-onnettomuuden sattuessa osaamme siis muun muassa pitää ihmiset mahdollisimman lämpiminä kylmässä vedessä tai rakentaa pöpelikköiselle turmapaikalle tilapäisiä suojapaikkoja sekä merkinantoasemia.

Lentoemäntä- sekä stuerttikokelaat koulutetaan myös hoitamaan erilaisia sairaskohtauksia sekä sammuttamaan tulipaloja. Lennoilla voi tunnestusti tapahtua lähes mitä tahansa, joten meidän pitää osata reagoida nopeasti tilanteeseen kuin tilanteeseen. Voimme siis joutua työpäivämme aikana vaikka toimimaan kätilöinä tai rauhoittelemaan aggressiivisesti käyttäytyvää matkustajaa (onneksi näitä sattuu kuitenkin suhteellisen harvoin).




Kun kokeet sekä lukuisat harjoitukset oli saatu suoritettua hyväksytysti, oli vuorossa harjoituslennot. Ja en oikein osaa edes pukea sanoiksi miten huippufiilis oli päästä muutaman vuoden tauon jälkeen takaisin Finnairin siiville! Lentäminen ei siis todellakaan ole vain pelkkä työ, vaan ennemminkin elämäntapa. Täytyykin varmaan olla jossain määrin sekaisin päästään, että pystyy työskentelemään noin vaativissa olosuhteissa väsymyksestä sekä aikaerokoomasta huolimatta - ja kaiken lisäksi vielä tykkäämään siitä mitä tekee!




Jos siis työpaikka taivaalla kiinnostaa, rekrytoi Finnair juuri parasta aikaa lisää matkustamohenkilökuntaa! Vaikka työ kieltämättä onkin välillä melko haastavaa, auttavat maailman parhaimmat kollegat jaksamaan ne kaikista pisimmätkin työpäivät. Tervetuloa joukkoon!


6 kommenttia:

  1. Tätä postausta olinkin toivonut! Minkälainen pohjakoulutus täytyy olla, jotta voi kurssille ylipäätään hakea? Entä mikä on ikäraja?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka ja pahoittelut kun tämä postaus vähän kesti!
      Pohjalla pitää siis olla ymmärtääkseni ylioppilastutkinto, mutta sen täysi-ikäisyyden lisäksi mitään sen kummempaa ikärajaa ei ole. Meneillään olevilla kursseilla on myös muutama alaa vaihtanut viisikymppinenkin, joka on minusta ihan huippujuttu! :)

      Poista
  2. Onnea kurssin suorittamisesta!
    Mikä on tuo todella kaunis punainen huulipuna?
    Aurinkoista päivää!
    Anne

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anne! :)
      Ja tuo "huulipuna" on itse asiassa pelkkä Rimmelin ikivanha huultenrajauskynä, sillä en ole vielä onnistunut löytämään huulipunaa, jota ei tarvitse koko ajan korjailla. :D (Sinne alle siis todella ohut kerros huulirasvaa, niin huulet eivät näytä kuivilta.)

      Poista
  3. Harmi että pieni tatuointi ranteessani estää tuonne kurssille hakemisen, muuten olisin :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!
      Jos en ole ymmärtänyt nyt ihan totaalisen väärin, tämä uusi haku sallii pienet ja peitettävissä olevat tatuoinnit! Eli kannattaa ehdottomasti ainakin yrittää! :)

      Poista