perjantai 17. marraskuuta 2017

PEKINGISTÄ

Olen ottanut tavakseni kokea jokaisella työmatkallani jotain uutta - oli se sitten jokin nähtävyys tai esimerkiksi uusi alue. Käydessäni parisen viikkoa sitten Pekingissä minun kohteenani oli Kielletty kaupunki.  Vaikka kaikenlaiset palatsit sekä temppelit menevät minulla kategoriaan "kun on nähnyt yhden, on nähnyt ne kaikki", oli tuo paikka kuitenkin ehdottomasti viimein ruksittava minun bucket listaltani.

Koska olin luonnollisesti aavistuksen verran väsynyt lennon jälkeen, ajatuksenani oli käydä vain "nopeasti vilkaisemassa paikka ja jatkaa sitten matkaa". No, eihän se sitten mennytkään ihan niin... Minun lisäkseni Kiellettyyn kaupunkiin oli tunkemassa noin kolme miljoonaa kiinalaista, joten siinä ryysiksessä ei sitten tehtykään nopeasti yhtikäs mitään. Ja vaikka useiden jonotusten sekä turvatarkastusten jälkeen lopulta pääsinkin pelipaikoille, ei Kielletty kaupunki säväyttänyt mitenkään erityisellä tavalla. Sillä väsymyksellä saattoi tosin myös olla osuutta asiaan...







Päästyäni viimein pois Kielletystä kaupungista, otin taksin Pearl Marketille. (Pienenä huomiona: Pekingissä turisti saa "huutotaksin" aavistuksen verran paremmin kuin Shanghaissa, jossa se tuntui välillä olevan melkein mahdoton tehtävä.) Ruuhkien takia taksilla on kyllä melko turha ajella, mutta koska se on lähes ilmaista, minulla ei ollut kiire minnekään sekä halusin hiukan lepuuttaa jalkojani, oli se siinä vaiheessa paras mahdollinen idea!

Vaikka Pearl Market on täynnä krääsää sekä feikkituotteita, löytyi sieltä myös jotakin kivaa! (Feikkitavarat eivät vain ole minun juttuni. Jos minulla ei ole rahaa ostaa jotakin tuotetta, niin jätän sen mielummin kokonaan ostamatta, kuin turvaudun halpaan kopioon.) Kiinasta saa siis hyvin edullisesti erilaisia kashmirtuotteita, joten päivitin vielä hiukan vaatevarastoani tulevaa talvea varten.

Shoppailun jälkeen oli aika saada ruokaa, joten suuntasin Pearl Marketin vieressä sijaitsevaan Brown Dooriin, joka on kuulemani mukaan lentohenkilökunnan kovassa suosiossa. Päätin siitäkin huolimatta pysyttäytyä kasvisruoassa, sillä en vieläkään oikein tiedä miten suhtautua kiinalaisiin liharuokiin (olen kuullut liikaa kauhutarinoita). Ruoan jälkeen olikin ihana palata takaisin hotellille ja pujahtaa suihkunraikkaana puhtaiden lakanoiden väliin 12 tunnin yöunille!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti